آمینو اسید ها چه کار می کنند؟

آمینو اسید ها در بدن بطور طبیعی ایجاد می شوند که ما آنها را با نام آمینو اسید های غیر ضروری می شناسیم. آمینو اسید های غیر ضروری عملکرد های متفاوتی را دارند.

عملکرد هایی مانند: سم زدایی در بدن، افزایش عملکرد مغزی، سنتز سلول های خون، افزایش ایمنی بدن و فراهم کردن انرژی.

بدون داشتن آمینو اسید ها در بدن شما ممکن است بیمار شوید، حس تنبلی و رخوت می کنید، مخصوصاً اگر در باشگاه مشغول به فعالیت باشید، کمبود آمینو اسید اثرات دیگری هم دارد.

توسط رژیم غذایی می توانید آمینو اسید مورد نیاز خود را دریافت کنید. هر چیزی از جمله حبوبات سبز، شکلات تلخ، میوه، سبزی جات، مواد لبنی، ماهی و گوشت جز منابع پروتئین هستند. بدن شما سرانجام آنها را به پروتئین های قابل استفاده تبدیل می کند.

یادتان باشد، اینکه در مصرف هر چیزی افراط کنیم، سرانجام به بدن آسیب می رساند، حتی آمینو اسید ها!!

بحث های زیادی در مورد مصرف بیش از حد آمینو اسید ها وجود دارد، عده ای معتقدند مصرف آنها برای بدن ضرری ندارد در حالی که عده دیگری از متخصصین ادعا می کنند آنها باعث تصلب شریان می شوند!!

اینها آمینو اسید هستند

 

در کل ۲۰ آمینو اسید وجود دارد که سازنده پروتئین ها هستند. وقتی شما پروتئین مصرف می کنید، پروتئین به واحدهای کوچکی تبدیل می شود.

۱۲ آمینو اسید در بدن شما می توانند از سایر آمینو اسید ها ساخته شوند. این ۱۲ آمینو اسید را آمینو اسید های غیر ضروری می گویند. ۸ آمینو اسید باقی مانده را آمینو اسید های ضروری می نامند. این ها همان آمینو اسید هایی هستند که شما مجبورید آن ها را مصرف کنید.

آمینو اسید های شاخه دار

این آمینو اسید ها شامل ۳ تا از آمینو اسید های ضروری هستند. ( والین، لوسین و ایزولوسین) این آمینو اسید ها یک سوم پروتئین های عضلات را تامین می کنند و جایگزین مناسبی برای ۲ آمینو اسید ضروری دیگر هستند. (گلوتامین و آلانین)

آمینو اسید های شاخه دار در طول یک جلسه تمرینی هوازی در مقادیر بالا در بدن آزاد می شوند. آنها در زمانی که بدن خالی از گلیکوژن است ی توانند بعنوان منبع انرژی به مصرف برسند.

در نگاه کلی، وقتی ما یک وعده غذایی را مصرف می کنیم توجه خیلی کمی به تعادل آمینو اسید ها می کنیم. ما به این توجه نمی کنیم که محتوای آمینو اسید هر ماده غذایی چگونه با سایر ریز مغذی ها واکنش نشان می دهد! چگونه هضم و جذب و فراهمی زیستی خواهند شد.

 فراهمی زیستی چیست؟

فراهمی زیستی در علوم تغذیه به این معنا است که چه درصدی از مواد مغذی که مصرف می کنیم وارد جریان خون می شود. عوامل زیادی در این که چه مقدار آمینو اسید وارد خون شود، موثر هستند.

یک از این عوامل این است که: چه مقدار چربی در منبع پروتئینی که مصرف می کنیم، وجود دارد. پختن هم می تواند برروی آمینو اسید ها تاثیرگذارد. توصیه این است که منابع پروتئینی هر چقدر ممکن است کمتر پخته شوند.

موقعی که تمرینات قدرتی می کنید این اتفاق رخ می دهد

بدون اینکه بخواهم فنی صحبت کنم، تمرینات قدرتی، سنتز پروتئین و کاهش پروتئین در عضلات را تحریک می کند.

این حرف به چه معنی است؟

عضلات شما بعد از تمرین با تغذیه درست رشد خواهند کرد.

آیا کاهش چربی هدف شماست؟

هر موقع چربی سوزی هدف ماست، غالباً کاهش کالری راه علاج است. اینجاست که آمینو اسید ها می توانند نقش حیاتی را بازی بکنند.

مصرف آمینو اسید ها می تواند باعث تبدیل چربی به انرژی و افزایش سوخت و ساز بشود!

وقتی کالری مصرفی خود را پایین می آورید. مکمل های حاوی آمینو اسید ها مثل BCAA و گلوتامین می توانند به ما کمک کنند در عین حالی که مقدار غذای مصرفی خود را پایین آورده ایم همچنان از سلامتی ما دفاع کنند!

شکست عضلات ممکن اتفاق بیافتد

 

بدن ما توانایی از بین بردن عضلات و تبدیل آنها به انرژی را دارد. این اتفاق مخصوصاً در طول تمرینات قدرتی بسیار اتفاق می افتد.

مصرف مکمل هایی مثل BCAA می تواندبدن را از مصرف عضلات به عنوان منبع انرژی باز دارد!

تحقیقات زیادی نشان داده اند که مصرف ۴ گرم BCAA قبل و بعد از تمرین می تواند جلوی تخریب عضلات توسط بدن را تا حدود زیادی بگیرد.

مصرف مکمل را در نظر بگیرید

 

محبوبیت مکمل آمینو اسید رو به افزایش است. یکی از مزایای این مکمل ها این است که مصرف آنها مانند سایر مواد غذایی نیازمند هضم نیست! و به همین دلیل آنها به سرعت در جریان خون جذب می شوند.

وقتی این مکمل ها جذب شدند کبد می تواند روی آنها کار کند! کبد در هر لحظه کار های زیادی را انجام می دهد. به همین دلیل است که اشاره کردم مصرف ۳-۴ گرم آمینو اسید مقدار مطمئنی است!

از طرفی آمینو اسیدی به نام آلانین کمک می کند تا مواد سمی که در طول تمرین در بدن منتشر شده اند، جمع آوری شوند. نکته مهم اینجاست که این آمینو اسید در بدن بطور طبیعی تولید می شود. اگر شما بدن سالمی دارید و اغلب تمرین می کنید و تغذیه مناسبی را نیز دارید، شما نیازی به مکمل هایی که حاوی آلانین هستند، ندارید!!